Προσφατα αρθρα

Σχόλια για το ΠΑΡΚΟ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ & ένσταση που υποβλήθηκε στην Περιφ. Αττικής κατά της πληρότητας της εισήγησης και συνακόλουθης απόφασης για τη μεταφορά γλυπτών από το Πάρκο Γλυπτικής στον περιβάλλοντα χώρο του Κατράκειου

parkoflyptikisorsa googleselepitsari

Εικ. [1, 2] Ο χώρος ευρύτερου ενδιαφέροντος στο σχηματικό διάγραμμα ΠΒ1 «Χρήσεις γης – Γενική Ρύθμιση. Γ’ Φάση» της πρότασης  του ΟΡΣΑ Απριλίου 1993 και σήμερα (απόδοση Google Earth). 

zimiameolympiaka zimiameolympiaka-ypominima

Εικ. [3] Ποιό είναι το πρόβλημα της Δημοτικής Αρχής με τα κυκλοφοριακά, γιατί δεν το διατυπώνει; Απόσπασμα σχεδίου της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το Ολυμπιακό Έργο με τίτλο «Μελέτη Σύνδεσης με το Κέντρο Άρσης Βαρών Μετά Χώρων Στάθμευσης στη Νίκαια».

 

opsis-AA

 

Glyptiki-opsiBB-GG

 

Glyptiki-opsiDD

Εικ. [4] Μερικές όψεις από την μελέτη ανάπλασης του Δήμου το 2010, του εργαλείου διαλόγου με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Φωτορεαλισμοί είναι διαθέσιμοι και στο φυλλάδιο για τα τεχνικά έργα εδώ:  http://www.nikaiarenti-ls.gr/documents/texnikaErga.pdf


ΠΡΟΣ: Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής

Ταχ. Δ/νση: Κατεχάκη 56, 11525, 6ος όροφος 

Τηλέφωνο : 213 203560 2-603 

Φαξ: 213 2035700 

ΘΕΜΑ: Ένσταση του συνδυασμού ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ Νίκαιας - Αγ. Ι. Ρέντη κατά της πληρότητας της εισήγησης και κατά συνέπεια της εγκυρότητας της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη με αρ. 301/2012 και θέμα: Μεταφορά αγαλμάτων από το χώρο του ΚΑΤΡΑΚΕΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ στην Πλατεία Δαβάκη (16η συνεδρίαση της 19-11-2012) 

28 Δεκεμβρίου 2012

Ενιστάμεθα κατά της εγκυρότητας της παραπάνω απόφασης διότι βασίζεται σε εισήγηση για μεταφορά των γλυπτών από τον περιβάλλοντα χώρο του Κατράκειου θεάτρου στην Πλατεία Δαβάκη (Περιβολάκι) η οποία:

Α. Δεν εξετάζει, δεν κάνει αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον περιβάλλοντα χώρο του Κατράκειου Θεάτρου και ειδικότερα:

  • Στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας (Ν. 1515/85, ΦΕΚ 18Α/85) το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα. Στην  μελέτη του ΟΡΣΑ αναφέρεται (Έκθεση Απριλίου 1993, σελ. 6):

«Σύµφωνα µε την µελέτη, η τρίτη κλίµακα –η πραγµατικάυπερτοπική- είναι ηδυσχερέστερη να αντιµετωπιστεί, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και τον πραγµατικό στόχοόπως έχει διατυπωθεί από το Ρυθµιστικό Σχέδιο της Αθήνας για την ολοκλήρωση ενός συστήµατος πόλων αναψυχής, σηµασίας λεκανοπεδίου. Στην κατεύθυνση αυτήαναζητήθηκε εκείνο το θέµα και σύνολο δραστηριοτήτων, που πέρα από τη λειτουργίατου Κατράκειου που από την φύση του είναι αποσπασµατική, εισάγει µία εντελώς νέαδραστηριότητα που δεν υπάρχει πουθενά αλλού. Η θεµατική ιδέα που επικράτησε µετάαπό διαφορετικές προσεγγίσεις, ήταν «ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ»».  

  • Στα έργα που έγιναν από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 από το ΥΠΕΧΩΔΕ  και τον ΟΡΣΑ, όπως η κεντρική πλατεία, η είσοδος της οδού Ακροπόλεως και άλλα όπως το πράσινο από τη Δ/νση Πρασίνου του Δήμου Νίκαιας.
  • Στο σχέδιο προς διαβούλευση για το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνα / Αττική 2021 όπου αναφέρεται (ΑΘΗΝΑ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥΑΘΗΝΑΣ / ΑΤΤΙΚΗΣ 2021, έκδοση ΥΠΕΚΑ και ΟΡΣΑ, σελ. 95):

«Πολιτιστικό Πάρκο Σελεπίτσαρι: Αναπτύσσεται στο χώρο των πρώην λατομείων, δίπλα σε πυκνοδομημένες περιοχές κατοικίας. Προωθείται η θεσμοθέτησή του με ήπιες χρήσεις αναψυχής – αθλητισμού– πολιτισμού και η επίλυση ιδιοκτησιακών ζητημάτων προς όφελος του δημόσιου χαρακτήρα της έκτασης και της ισχυροποίησής του ως χώρου πρασίνου μητροπολιτικής εμβέλειας.» 

Β. Δεν προκύπτει να λαμβάνει υπόψη της τη γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (έγγραφο του ΕΕΤΕ με αρ. πρωτοκόλλου 584/29.03.2012) με την οποία ο Δήμος προτρέπεται να κρατήσει τα γλυπτά που φιλοτεχνήθηκαν στα πλαίσια του Διεθνούς Συμποσίου Γλυπτικής του 2006, κατόπιν συνεργασίας του Δήμου Νίκαιας και του ΕΕΤΕ, που αποτελούν ενιαίο εικαστικό σύνολο με θέμα «ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ», στο συγκεκριμένο χώρο και ο χώρος να αναπλασθεί. Το ΕΕΤΕ γνωμοδότησε και με 2ο έγγραφο με αριθμό πρωτ. 2049/30.11.2012.


Γ. Δεν παρουσιάζει, δεν αναφέρει τη μελέτη αρχιτεκτονικής ανάπλασης του περιβάλλοντα χώρου του Κατράκειου θεάτρου που είχε εκπονήσει ο Δήμος Νίκαιας με ανάθεση του 2010 και παραλάβει με την με αρ. 243/2010 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νίκαιας με θέμα «Έγκριση οριστικής παραλαβής της μελέτης Αρχιτεκτονικής μελέτη πάρκου γλυπτικής στον περιβάλλοντα χώρο του Κατράκειου», στην 17η συνεδρίαση της 01-10-2010.

Δ. Η πρόταση για μεταφορά των γλυπτών από τον Περιβάλλοντα Χώρο του Κατράκειου δεν περιλαμβάνεται στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Νίκαιας – Ρέντη για το 2012 και συνεπώς δεν έχει συζητηθεί παρόλο που προκαλεί πολύ σοβαρό αντίκτυπο τόσο στη λειτουργία του περιβάλλοντα χώρου του Κατράκειου θεάτρου, όσο και στη λειτουργία της Πλατείας Δαβάκη.

Ε. Τα δημοσιεύματα στην επίσημη διαδικτυακή πύλη του Δήμου Νίκαιας προ την 1/1/2011, ανάμεσα στα οποία και η παρουσίαση της αρχιτεκτονικής μελέτης ανάπλασης του περιβάλλοντα χώρου του Κατράκειου, απομακρύνθηκαν αυθαίρετα τον Ιανουάριο του 2011 με αποτέλεσμα πολύς κόσμος να μην έχει πρόσβαση σε μία κρίσιμης σημασίας μελέτη και εργαλείο διαλόγου του Δήμου.

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης όπως και άλλοι ζήτησαν τη συγκεκριμένη ημέρα του Δημοτικού Συμβουλίου να συζητηθεί μόνο το 1ο θέμα που αφορούσε τα εργασιακά (απολύσεις, μειώσεις μισθών, 3ο μνημόνιο και πολυνομοσχέδιο) και επέμειναν για τη σοβαρότητα του και τη σοβαρότητα των κινητοποιήσεων των εργαζομένων.

Γνώμη μας είναι πως η εισηγητική θέση προς το Δημοτικό Συμβούλιο και τους κατοίκους Νίκαιας – Ρέντη ότι: 

Α. «τα γλυπτά μετά την κατασκευή τους παρέμειναν στον εξωτερικό χώρο του Κατράκειου θεάτρου, όπου ελάχιστοι δημότες είχαν την δυνατότητα να τα δουν και ήταν πολύ εύκολος ο βανδαλισμός τους»,

υπονοεί πως υπάρχουν προβλήματα χωρίς να γίνεται σαφές ποιά είναι, ποια είναι η ρίζα τους και τι λύσεις υπάρχουν, με εξαίρεση το ζήτημα των βανδαλισμών για το οποίο όμως γνωμοδοτεί το ΕΕΤΕ ως κατεξοχήν αρμόδιο όργανο που μάλιστα αναλαμβάνει τη συντήρηση παρά τα σημαντικά οικονομικά προβλήματα που έχει. Η δε γνωμοδότηση, όπως ήδη αναφέρθηκε, αποσιωπάται. Το πρόβλημα αυτό θεωρούμε πως υπάρχει για όλα τα έργα τέχνης σε υπαίθριους χώρους, τα οποία πρέπει φυσικά να συντηρούνται και να προβάλλονται. Τα ειδικά προβλήματα που είναι βέβαιο πως υπάρχουν στο Σελεπίτσαρι και έχουν καταγραφεί στο παρελθόν[1], χρειάζεται να αντιμετωπιστούν από την πολιτεία με τη συνδρομή και με βάση προτάσεις του Δήμου Νίκαιας – Ρέντη, αλλά και όλων των ενδιαφερόμενων μερών. Η ύπαρξη προβλημάτων για τα οποία καμία ευθύνη δεν φέρει ο Δήμος δεν αποτελεί επιχείρημα για το μηδενισμό των προσπαθειών του Δήμου και των κατοίκων και συνεπώς για τη μεταφορά των γλυπτών και την αποδόμηση του πολύ σημαντικού αυτού χώρου υπερτοπικής σημασίας.

Β. «Με την ολοκλήρωση των εργασιών ανακατασκευής της Πλατείας Δαβάκη (περιβολάκι) προτείνουμε ένα μεγάλο μέρος (δέκα) από τα αγάλματα αυτά, να τοποθετηθούν ένθεν και ένθεν των δύο μεγάλων τμημάτων της πλατείας, ώστε και η πλατεία να αποκτήσει εικαστική χροιά...»,

δεν    έχει   σχέση    με   τον   ιστορικό   χαρακτήρα της   συγκεκριμένης   Πλατείας,  μιας ιστορίας   που   σχετίζεται   κυρίως   με  την   αντίσταση του Ελληνικού λαού. Όπως   αναφέρεται   και   στην έκδοση   του   Δήμου Νίκαιας, 2004: «Το μπλόκο της Κοκκινιάς», Χρονικό Μνήμης:

«Στις 7 Μαρτίου του 1944 στις 6:05 ακούγεται η σάλπιγγα του ΕΛΑΣ από το  Περιβολάκι που σημαίνει τη γενική επίθεση  του λαϊκού στρατού. Σε κάθε στενό της  Κοκκινιάς, γύρω από την Πλατεία γίνονται μάχες.  Ο ΕΛΑΣ αρχίζει να υποχωρεί λόγω έλλειψης πυρομαχικών…  Στις 11:00 παίρνεται η απόφαση για γενική αντεπίθεση με όσα πυρομαχικά έχουν απομείνει και αν χρειαστεί ακόμα και με  πέτρες ή με τα χέρια. Η αντεπίθεση έχει στόχο την Πλατεία που έχει καταληφθεί  από Ναζί...  

Σήμερα ο χώρος του μνημείου στο βόρειο τμήμα της Πλατείας Δαβάκη θυμίζει τα ιστορικά γεγονότα της Μάχης της Κοκκινιάς που διεξήχθη στις 6, 7 και 8 Μάρτη 1944. Εάν υπάρχει ζήτημα ελλιπούς εικαστικής χροιάς  τότε μπορεί να γίνει εικαστικός διαγωνισμός για το συγκεκριμένο θέμα, δηλαδή για τη Μάχη της Κοκκινιάς, τη μάχη της εθνικής αντίστασης.

Με βάση τα παραπάνω, εκτιμούμε ότι η απόφαση με αρ. 301/2012 και θέμα: Μεταφορά αγαλμάτων από το χώρο του ΚΑΤΡΑΚΕΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ στην Πλατεία Δαβάκη (16η συνεδρίαση της 19-11-2012) δεν αποδίδει συναίνεση αφού το σύνολο των δημοτικών συμβούλων δεν ήταν ενήμεροι με αυτά τα στοιχεία και ως εκ τούτου μπορεί και πρέπει να θεωρηθεί άκυρη μέχρι το θέμα του περιβάλλοντα χώρου του Κατράκειου να επανεξεταστεί.  Ο Δήμος μπορεί και οφείλει να παρουσιάσει τις σχετικές πληροφορίες όχι μόνο στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και στους ενδιαφερόμενους πολίτες με κάθε διαθέσιμο τρόπο.

Θεωρούμε απόλυτα δικαιολογημένη την ένσταση μας και παρακαλούμε  για τις ενέργειες σας.

Συνημμένα:

  1. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη με αρ. 301/2012.
  2. Εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο για τη μεταφορά των αγαλμάτων
  3. Έγγραφο του ΕΕΤΕ με αρ. πρωτοκόλλου 584/29.03.2012
  4. Έγγραφο του ΕΕΤΕ με αριθμό πρωτ. 2049/30.11.2012
  5. Κατάλογος έργων που φιλοτεχνήθηκαν στο Συμπόσιο Γλυπτικής 2006.
  6. Φυλλάδιο συμποσίου Γλυπτικής 2006 και πρόσκληση Δήμου Νίκαιας - ΕΕΤΕ.
  7. Δελτίο Τύπου ΕΕΤΕ για το συμπόσιο Γλυπτικής.
  8. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Νίκαιας με αρ. 243/2010 και θέμα «Έγκριση οριστικής παραλαβής της μελέτης: Αρχιτεκτονική μελέτη πάρκου γλυπτικής στον περιβάλλοντα χώρο του Κατράκειου».
  9. Αρχιτεκτονική μελέτη πάρκου γλυπτικής στον περιβάλλοντα χώρο του Κατράκειου.
  10. Απόσπασμα Τεχνικού Προγράμματος Δήμου Νίκαιας 2010
  11. Αποσπάσματα μελέτης ΟΡΣΑ για το Σελεπίτσαρι στα πλαίσια του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας του 1985 και έργα στο Σελεπίτσαρι.
  12. Απόσπασμα του σχεδίου (προς διαβούλευση) του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνα/Αττική 2021.

Ο επικεφαλής του συνδυασμού ΛΑΪΚΗ  ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

Νίκαιας - Αγ. Ι. Ρέντη  και Δημοτικός Σύμβουλος,

Στέλιος Μπενετάτος

Υ.Γ. Παρακαλούμε σημειώστε ότι η καθυστέρηση υποβολής του παρόντος οφείλεται στο χρόνο που απαιτούνταν για την αναπαραγωγή του υλικού που σταχυολογεί την ένσταση μας.


[1] Ας μην ξεχνάμε, για παράδειγμα, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που περιλαμβάνει η μελέτη του ΟΡΣΑ, όπως τις διαδρομές ήπιας κυκλοφορίας (με πλέγμα πεζοδρόμων) με πολύ σημαντική αυτή που ξεκινά από το Άλσος ή το mini-bus της οδού Ακροπόλεως και το γεγονός πως τίποτα δεν υλοποιήθηκε με τους Ολυμπιακούς, αντίθετα έγινε μεγάλη ζημιά όπως με την ασφαλτόστρωση περισσότερων από 8 στρεμμάτων (περιοχή Εθνικού) που ανεβάζουν σε πολύ υψηλά επίπεδα τις θερμοκρασίες ενός ήδη επιβαρυμένου περιβάλλοντος και τη δημιουργία δρόμου μέσου πλάτους 12μ χωρίς τα πεζοδρόμια (σχεδόν 4 λωρίδων κυκλοφορίας!). Περιττεύει κανείς να σχολιάσει τη ζημιά με το Ολυμπιακό ακίνητο, αυτή προκύπτει π.χ. από την αντιπαραβολή με την ελαφριά κατασκευή του υδροψυχαγωγικού πάρκου που προτείνονταν στην μελέτη του ΟΡΣΑ του 1993.