Προσφατα αρθρα

ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΕ η ΛΑΪΚΗ ΣΥΠΕΙΡΩΣΗ τον Προϋπολογισμό του Δήμου για το 2020

Είναι ένας προϋπολογισμός «κομμένος και ραμμένος»

στη συνεχή μείωση της Κρατικής Επιχορήγησης

και στη φορολόγηση των κατοίκων

lslogoΗ τοποθέτηση της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ για τον Προϋπολογισμό του 2020 στο Δήμο Νίκαιας-Αγ.Ι.Ρέντη στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (10/12/2019)

Δεν βλέπουμε τον Π/Υ ξεκομμένο με τη συνολικότερη πολιτική και οικονομική κατάσταση, και δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά αφού τα χρήματα που λαμβάνει ο Δήμος από την κρατική επιχορήγηση είναι άρρηκτα δεμένα

  • με πολιτικές αποφάσεις όπως ο “δημοσιονομικός κορσές” που θέτει το Παρατηρητήριο και σε αναγκάζει να φτιάχνεις Π/Υ ενταγμένους στους μνημονιακούς νόμους της δημοσιονομικής σταθερότητας
  • με ένα Μεσοπρόθεσμο που έχει ψηφιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση μέχρι το 2022 και προβλέπει ότι η κρατική χρηματοδότηση για την Τοπική Διοίκηση θα έχει ταβάνι τα 2,7 δισ
  • τον Κρατικό Π/Υ που έχει καταθέσει η σημερινή Κυβέρνηση και προβλέπει ότι τα χρήματα που θα δοθούν στους Δήμους θα είναι 1,8 δις
  • με ένα επαναλαμβανόμενο έργο εμπαιγμού από όλες τις μέχρι τώρα Κυβερνήσεις που διαδοχικά με τον Καποδίστρια – τον Καλλικράτη και το Κλεισθένη και το ευφυολόγημα της «αποκέντρωσης πόρων και αρμοδιοτήτων» σταδιακά αποψιλώνουν τους Δήμους από κρατική χρηματοδότηση και τους καθιστούν άλλον ένα φορολογικό μηχανισμό στο πλάι του Κράτους μέσω της ανταποδοτικότητας

Αυτό το διαχρονικό έλλειμμα της επαρκούς κρατικής χρηματοδότησης προς τους Δήμους καλείται να το πληρώσει ο λαός με την ιδιότητα του δημότη ή του κατοίκου. Ήδη στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2020 προβλέπεται το φορολογικό βάρος κατά 93% να το σηκώσει ο λαός.

Τι έχουμε σήμερα; Το λαϊκό εισόδημα ουσιαστικά να φορολογείται 5 φορές: φόρος εισοδήματος – έμμεση φορολογία – ΕΝΦΙΑ – τέλος αλληλεγγύης – ανταποδοτικά τέλη μέσα από τους Δήμους.

Άρα αυτός που συνεισφέρει κατά 93% στα φορολογικά έσοδα του κράτους, ξαναπληρώνει για ότι κάνει στο Δήμο που κατοικεί, επειδή το κράτος διαχρονικά στερεί έσοδα από τους Δήμους.

Η Λαϊκή Συσπείρωση παλεύει ώστε το κράτος να έχει την αποκλειστική χρηματοδότηση των Δήμων και την ευθύνη της μισθοδοσίας των εργαζομένων σ’ αυτούς και αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν φορολογηθεί το μεγάλο κεφάλαιο. Αυτό απαιτεί λοιπόν να ανατραπεί η σημερινή σχέση που το μεγάλο κεφάλαιο συνεισφέρει μόνο το 7% των φορολογικών βαρών και μάλιστα για το 2020 προβλέπεται να μειωθούν τα φορολογικά έσοδα του Κράτους από τις επιχειρήσεις κατά 446 εκ όταν αντίστοιχα προβλέπεται να αυξηθούν τα έσοδα από τη φορολογία των φυσικών προσώπων κατά 423 εκ.

Η δική μας πρόταση ξεκινά με αφετηρία την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και την φορολογική ελάφρυνση του λαού, άρα η δική μας πρόταση πατά στην φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου, το οποίο μάλιστα μέσα από τους Δήμους με όλες τις θεσμικές αλλαγές διαχρονικά των κυβερνήσεων, βρίσκει και νέο πεδίο κερδοφορίας (ΣΔΙΤ για σχολεία, διαχείριση απορριμμάτων, ανακύκλωση, πρόγραμμα Φιλόδημος, αξιοποίηση ελεύθερων χώρων, Ευρωπαϊκά επενδυτικά προγράμματα, κ.α.).

Είναι ανώφελο να συζητάμε τον Π/Υ του Δήμου αποστεωμένα εντός των τειχών της αίθουσας του Δημοτικού Συμβούλιο ή απλά σε μια μικροκλίμακα εντός των ορίων της πόλης μας.

Και ο φετινός Π/Υ του Δήμου που είναι καθρέφτης της πολιτικής της Διοίκησης Ιωακειμίδη και της αγαστής συνεργασίας ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ -ΚΙΝΑΛ στην παράταξη που διοικεί, είναι προσαρμοσμένος σ’ αυτή την πολιτική, της αποδοχής της καθήλωσης πόρων από το κράτος και της φορολόγησης του δημότη.

Από τα ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ του Δήμου για το 2020

  • 10,7 εκ προέρχονται από την Κρατική χρηματοδότηση
  • 19,4 εκ προέρχονται από “ιδία έσοδα” δηλ. φόρους και τέλη

Αν υπολογίσουμε και την κρατική Χρηματοδότηση και τα “ιδία έσοδα” από τα ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ τότε διαμορφώνεται συνολικά η σχέση για το 2020

  • Κρατική χρηματοδότηση 19,2 εκ
  • Ιδία Έσοδα (φόροι-εισφορές δημότη) 21,4 εκ

δηλαδή όσα παίρνει ο Δήμος από το Κράτος, σχεδόν άλλα τόσα και 2 εκ περισσότερα εισπράττει από τους δημότες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα χρήματα που παίρνει ο Δήμος από το Κράτος υπολείπονται κατά 3 εκ από το σύνολο του μισθολογικού κόστους του Δήμου. Το στοιχείο αυτό φανερώνει την κατεύθυνση, ότι οι Δήμοι για να λειτουργούν στοιχειωδώς δηλαδή να πληρώνουν το προσωπικό τους πρέπει να φορολογούν τους δημότες αφού το κράτος στερεί πόρους από τους Δήμους. Εδώ φαίνεται και το επόμενο βήμα που είναι η γενίκευση της μη μόνιμης εργασίας στους Δήμους, η εντατικοποίηση του προσωπικού, η παράδοση υπηρεσιών σε ιδιώτες για να μειώνουν οι Δήμοι το μισθολογικό κόστος, η ανταποδοτικότητα για κάθε υπηρεσία για το δημότη.

Στον Π/Υ του Δήμου και στα ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ υπάρχει η πρόβλεψη για έσοδα 14,3 εκ από τα δημοτικά τέλη που και αυτά με ταξικό πρόσημο υπολογίζονται από τη Διοίκηση, βαραίνοντας το λαό και ελαφρύνοντας τις μεγάλες επιχειρήσεις που λειτουργούν στο Δήμο, και μάλιστα υπολογίζονται με βάση τα τ.μ. και όχι τη φορολογική ικανότητα. Τα δημοτικά τέλη αντιστοιχούν στο 50% των τακτικών εσόδων του Δήμου, για τα οποία εμείς ως Λαϊκή Συσπείρωση έχουμε διαφωνήσει, τα έχουμε καταψηφίσει και έχουμε προτείνει άλλον τρόπο υπολογισμού τους γιατί θεωρούμε ότι σήμερα είναι υπερώριμο για την πόλη μας να προχωρήσουμε σε μείωση τελών στην κατοικία και στα μικρά εμπορικά καταστήματα με αντίστοιχη αύξηση στις μεγάλες επιχειρήσεις.

Στον Π/Υ ξεχωρίζουμε τις 257 χιλ € που θα λάβει ο Δήμος για συντήρηση των σχολείων για το 2020 που εκτιμάμε ότι είναι πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες που έχουν τα 83 σχολεία της πόλης μας (31 Νηπιαγωγεία, 29 Δημοτικά, 13 Γυμνάσια και 10 Λύκεια). Αυτό σημαίνει ότι αντιστοιχούν σε κάθε σχολείο της πόλης 3.000€ το έτος για συντήρηση όταν έχουμε σχολεία που πέφτουν ταβάνια (110 Δημοτικό Νίκαιας) και πολλά σχολεία με σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές αλλά και αυξημένες ανάγκες λόγω του τρόπου που λειτούργησε η Προσχολική Εκπαίδευση και στην πόλη μας (Νηπιακές τάξεις σε container) .

Ακόμα και τα έσοδα των ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ που είναι 798 χιλ € για το 2020 και είναι και μειωμένα κατά 35 χιλ € σε σχέση με πέρυσι δεν επαρκούν για την ομαλή λειτουργία των σχολείων όταν έχει φανεί ότι σχεδόν το 80% από αυτά πηγαίνει για ΔΕΚΟ και ελάχιστα υπολείπονται για λειτουργικές δαπάνες. Το αποτέλεσμα είναι σε πολλές περιπτώσεις οι γονείς να βάζουν το χέρι στην τσέπη για την καθημερινή λειτουργία, της κατά τα άλλα δωρεάν παιδείας.

Επίσης περίπου 17,5 εκ είναι αυτά που προβλέπει ο Δήμος ότι πιθανά μπορεί και να μην τα εισπράξει από τα χρέη παρελθόντων ετών, όταν περίπου το 1/3 αυτών ανήκει σε μια οικογένεια. Μάλιστα στις 6/12/2019 ο Δήμος τους διέγραψε και μέρος των χρεών για πολεοδομική παράβαση και ενώ για 6 χρόνια δεν είχαν πληρώσει τίποτα τελικά μπόρεσαν μέσα σε μια ημέρα να πληρώσουν το 1/3 της οφειλής τους για να απαλλαγούν από τα 2/3 του προστίμου. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι για να έρθει το Ίδρυμα Νιάρχος σε οικόπεδο την εν λόγω οικογένειας που βρίσκεται στα όρια της πόλης μας, να μην έχουμε επανάληψη ότι έγινε με το αμερικάνικο μονοπώλιο που πήρε τα ναυπηγεία στη Σύρο και απαίτησε να διαγραφούν όλα τα χρέη προς το Δήμο για να γίνει η επένδυση.

Και ο φετινός Π/Υ του Δήμου είναι ένας Π/Υ που στη συνεχόμενη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης απαντά με πρόβλεψη της Διοίκησης να αυξήσει κατά 90% την είσπραξη σε σχέση με πέρυσι, στους φόρους και τις εισφορές από τα τακτικά έσοδα.

Και ο φετινός Π/Υ συντηρεί μια υπάρχουσα κατάσταση, στηρίζεται στην φορολογία του δημότη και στην ανταπόδοση (πχ 150 χιλ θα εισπράξει από τους κατοίκους για τις αθλητικές δράσεις και 200 χιλ από τις πολιτιστικές δράσεις) και επιτείνει ακόμα περισσότερο τη λειτουργία του Δήμου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στη λογική «κόστος – όφελος».